WPROWADZENIE
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
Jako jedna wielka rodzina gromadzimy się w domu Bożym na wspólnej modlitwie. Bóg nas tutaj zaprosił, patrzy na nas z miłością i z troską wsłuchuje się w nasze prośby. Kieruje do nas słowo napomnienia i pokrzepienia, a także posila Ciałem i Krwią swego Syna. W ten sposób tworzy i umacnia komunię z sobą i z innymi. Kościół – „wspólnota w drodze” – jest znakiem i zapowiedzią wspólnoty, jaką będziemy kiedyś tworzyć w niebie. Dlatego prosimy z ufnością: Wszechmogący, wieczny Boże, ośmielamy się Ciebie nazywać Ojcem, umocnij w naszych sercach ducha przybranych dzieci, abyśmy mogli osiągnąć obiecane dziedzictwo (kolekta).
DAR NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
Jezus ukazuje siebie jako tego, który daje życie wieczne. Tym samym wyciąga rękę do każdego człowieka. Jakże piękny jest to obraz miłości Boga do człowieka.
Chleb w wielu krajach na świecie jest podstawowym pokarmem. Wielu ludzi nie wyobraża sobie swojej codzienności bez chleba. Słowo przeznaczone na dzisiejszą niedzielę również mówi o chlebie. Przedstawia go jednak jako coś niezwykłego, a nawet cudownego.
Jezus zapewnia, że wiara w niego zapewni życie wieczne. Ale idzie też o krok dalej. Pokazuje ludziom, że to On jest chlebem, który daje życie wieczne. Wielki dar na wyciągnięcie ręki. Wielka łaska Boga dla każdego wierzącego. Naszym zadaniem jest uwierzyć i przyjąć to dobro, które Bóg nam daje.
Dla ludzi, a szczególnie dla Żydów, te słowa były nie do przyjęcia. Nie mogli tego w żaden sposób zrozumieć. Dlatego też szemrali przeciw Jezusowi. To szemranie można porównać do szemrania narodu wybranego przeciwko Bogu po wyjściu z Egiptu. Nie rozumieli planów Boga dlatego też szemrali. Łatwiej było im powiedzieć coś przeciw, niż postarać się zrozumieć. Gdy czegoś nie rozumiemy prośmy Boga, żeby oświecał nasz umysł.
Łaskę wiary otrzymujemy od samego Boga. Udziela nam jej poprzez chrzest święty. Składa ją w nasze dłonie, licząc na to, że odpowiednio ten dar wykorzystamy. Doceńmy dary, które otrzymujemy z nieba. Nie szemrajmy przeciwko Bogu, jeżeli nie rozumiemy Jego planów. Prośmy Go zawsze o pomoc w trudnych dla nas sytuacjach. Szczególnie w tych, które dotyczą naszego niezrozumienia w wierze. Niech Pan, nasz Bóg, będzie dla nas chlebem życia.
ks. Karol Jagiełło
LITURGIA SŁOWA
KATECHEZA
WPROWADZENIE
PIERWSZE CZYTANIE (1 Krl 19, 4-8)
Cudowny pokarm przywraca siły Eliaszowi
Czytanie z Pierwszej Księgi Królewskiej
Eliasz poszedł na pustynię na odległość jednego dnia drogi. Przyszedłszy, usiadł pod jednym z janowców i pragnąc umrzeć, rzekł: «Wielki już czas, o Panie! Zabierz moje życie, bo nie jestem lepszy od moich przodków». Po czym położył się pod jednym z janowców i zasnął.
A oto anioł, trącając go, powiedział mu: «Wstań, jedz!». Eliasz spojrzał, a oto przy jego głowie podpłomyk i dzban z wodą. Zjadł więc i wypił, i znowu się położył.
Powtórnie anioł Pański wrócił i trącając go, powiedział: «Wstań, jedz, bo przed tobą długa droga». Powstawszy zatem, zjadł i wypił. Następnie umocniony tym pożywieniem szedł czterdzieści dni i czterdzieści nocy, aż do Bożej góry Horeb.
Oto słowo Boże.
PSALM (Ps 34)
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Będę błogosławił Pana po wieczne czasy, *
Jego chwała będzie zawsze na moich ustach.
Dusza moja chlubi się Panem, *
niech słyszą to pokorni i niech się weselą.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Wysławiajcie razem ze mną Pana, *
wspólnie wywyższajmy Jego imię.
Szukałem pomocy u Pana, a On mnie wysłuchał *
i wyzwolił od wszelkiej trwogi.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Spójrzcie na Niego, a rozpromienicie się radością, *
oblicza wasze nie zapłoną wstydem.
Oto zawołał biedak i Pan go usłyszał, *
i uwolnił od wszelkiego ucisku.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Anioł Pański otacza szańcem bogobojnych, *
aby ich ocalić.
Skosztujcie i zobaczcie, jak Pan jest dobry, *
szczęśliwy człowiek, który znajduje w Nim ucieczkę.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
DRUGIE CZYTANIE (Ef 4, 30 – 5, 2)
Naśladować Boga, który objawił swoją miłość w Chrystusie
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Bracia: Nie zasmucajcie Bożego Ducha Świętego, którym zostaliście opieczętowani na dzień odkupienia.
Niech zniknie spośród was wszelka gorycz, uniesienie, gniew, wrzaskliwość, znieważanie – wraz z wszelką złością. Bądźcie dla siebie nawzajem dobrzy i miłosierni. Przebaczajcie sobie, tak jak i Bóg nam przebaczył w Chrystusie.
Bądźcie więc naśladowcami Boga, jako dzieci umiłowane, i postępujcie drogą miłości, bo i Chrystus was umiłował i samego siebie wydał za nas w ofierze i dani na wdzięczną wonność Bogu.
Oto słowo Boże.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (J 6, 51ab)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.
Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (J 6, 41-51)
Chleb żywy, który zstąpił z nieba
+ Słowa Ewangelii według Świętego Jana
Żydzi szemrali przeciwko Jezusowi, dlatego że powiedział: «Ja jestem chlebem, który z nieba zstąpił». I mówili: «Czyż to nie jest Jezus, syn Józefa, którego ojca i matkę znamy? Jakżeż może On teraz mówić: Z nieba zstąpiłem».
Jezus rzekł im w odpowiedzi: «Nie szemrajcie między sobą! Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który Mnie posłał; Ja zaś wskrzeszę go w dniu ostatecznym. Napisane jest u Proroków: „Oni wszyscy będą uczniami Boga”. Każdy, kto od Ojca usłyszał i przyjął naukę, przyjdzie do Mnie. Nie znaczy to, aby ktokolwiek widział Ojca; jedynie Ten, który jest od Boga, widział Ojca. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, ma życie wieczne.
Ja jestem chlebem życia. Ojcowie wasi jedli mannę na pustyni i pomarli. To jest chleb, który z nieba zstępuje: kto go je, nie umrze. Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje Ciało, wydane za życie świata».
Oto słowo Pańskie.
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
WPROWADZENIE
NKB Ewangelia według św. Jana NT IV cz. 1
Komentarz do Ewangelii według św. Jana – cz. 1
Niniejszy tom z serii Nowych Komentarzy Biblijnych poświęcony został rozdziałom od 1 do 12 Ewangelii wg św. Jana. Każdy rozdział został solidnie opracowany w świetle tradycji Starego Testamentu i teologii judaistycznej.
Autor komentarza, uznany biblista ks. prof. dr. hab. Stanisław Mędala CM to jeden z najbardziej znanych specjalistów pism Janowych w Polsce. W opracowaniu wykorzystał on wyniki badań archeologii, opinie wielu egzegetów, a także własne badania i rozwiązania. Na szczególną uwagę zasługuje analiza powstania czwartej Ewangelii w środowisku pierwotnej wspólnoty Kościoła.
Biblijny tekst Ewangelii wg św. Jana został wyjaśniony nie tylko w kontekście literatury judaistycznej. Komentarz uwzględnia również wpływ kultury greckiej i rzymskiej.
ks. Stanisław Mędala CM
NKB Ewangelia według św. Jana NT IV cz. 1
Edycja Świętego Pawła 2023