WPROWADZENIE
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
Stajemy przed Bogiem nie sami, ale jako wspólnota Kościoła. Bóg bowiem jednoczy serca wiernych w dążeniu do siebie (por. kolekta). Stawiając wymagania i wskazując drogę do zbawienia, zachęca, byśmy podążali nią nie ze strachu i pod presją, ale z miłości, dlatego uzdalnia nas do miłowania tego, co nakazuje, oraz pragnienia tego, co obiecuje (por. kolekta). Dzięki temu – dokonawszy wyboru bycia dziećmi Bożymi i uczniami Chrystusa – możemy wśród zmienności świata tam wznieść nasze serca, gdzie są prawdziwe radości (por. kolekta). W tym wyborze utwierdzamy się każdego dnia, powtarzając za św. Piotrem: Panie, do kogo pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego! (Ewangelia).
TRUD WYBORU
Życie ludzkie składa się z ciągłych wyborów. Święty Augustyn powiedział: „Raz wybrawszy, codziennie wybierać muszę”. Dzisiejsze czytania ukazują wystąpienia, po których człowiek ma dokonać pewnego wyboru. Jezus chce, żeby wybierać zawsze Jego.
Zdarza się, że wybór i określenie się po jakiejś stronie wymaga wielkiej odwagi. Niewątpliwie dotyczy to wiary i opowiedzenia się po stronie Boga. W dzisiejszej Ewangelii Pan Jezus objawia prawdę o sobie samym. Dla ówczesnych ludzi była ona niezrozumiała. Bo jak ludzie będą mogli spożywać Ciało Jezusa i pić Jego Krew? Te słowa niewątpliwie zachwiały wiarę wielu uczniów, którzy w konsekwencji odeszli.
Łatwiej mi wybrać coś, co jest dla mnie przyjemne. Pomagają mi w tym dobre wspomnienia. Potrzeba pielęgnować te chwile szczególnego działania Pana Boga w naszym życiu. Z pewnością każdy ma takie sytuacje, w których Pan Bóg objawił swoją wszechmoc. Tak jak Izraelici, którzy w Sychem wspominają powołanie swojego narodu i ciągłą opiekę Pana Boga. To ułatwia przylgnięcie do Boga i opowiedzenie się za Nim.
Często nasza wiara zostaje wystawiona na próbę i wątpliwości. Szczególnym umocnieniem w różnych sytuacjach jest Komunia Święta. Pan Jezus daje mi swoje Ciało jako pokarm duchowy. To jest prawdziwa motywacja do tego, by w swoim życiu wybierać Jezusa. Do kogo pójdziemy? – pyta Święty Piotr. Do Pana Jezusa możemy przyjść zawsze. Pan Jezus do końca pozostawia człowiekowi wolność. Nigdy nie przestaje nas kochać, także wtedy gdy nadużywając naszej wolności odchodzimy od Niego. Ciągle na nas czeka, abyśmy wznosili serca tam, gdzie są prawdziwe radości.
Ks. Adrian Wołoszyn
LITURGIA SŁOWA
KATECHEZA
WPROWADZENIE
PIERWSZE CZYTANIE (Joz 24, 1-2a. 15-17. 18b)
Przypomnienie powołania narodu
Czytanie z Księgi Jozuego
Jozue zgromadził w Sychem wszystkie pokolenia Izraela. Wezwał też starszych Izraela, jego książąt, sędziów i zwierzchników, którzy się stawili przed Bogiem. Jozue przemówił wtedy do całego narodu:
«Gdyby wam się nie podobało służyć Panu, rozstrzygnijcie dziś, komu służyć chcecie, czy bóstwom, którym służyli wasi przodkowie po drugiej stronie Rzeki, czy też bóstwom Amorytów, w których kraju zamieszkaliście. Ja sam i mój dom służyć chcemy Panu».
Naród wówczas odrzekł tymi słowami: «Dalecy jesteśmy od tego, abyśmy mieli opuścić Pana, a służyć cudzym bogom. Czyż to nie Pan, Bóg nasz, wyprowadził nas i przodków naszych z ziemi egipskiej, z domu niewoli? Czyż nie On przed oczyma naszymi uczynił wielkie znaki i ochraniał nas przez całą drogę, którą szliśmy, i wśród wszystkich ludów, pomiędzy którymi przechodziliśmy? My również chcemy służyć Panu, bo On jest naszym Bogiem».
Oto słowo Boże.
PSALM (Ps 34)
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Będę błogosławił Pana po wieczne czasy, *
Jego chwała będzie zawsze na moich ustach.
Dusza moja chlubi się Panem, *
niech słyszą to pokorni i niech się weselą.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Oczy Pana zwrócone na sprawiedliwych, *
uszy Jego otwarte na ich wołanie.
Pan zwraca swe oblicze przeciw zło czyniącym, *
by pamięć o nich wymazać z ziemi.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Pan słyszy wołających o pomoc *
i ratuje ich od wszelkiej udręki.
Pan jest blisko ludzi skruszonych w sercu, *
ocala upadłych na duchu.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Liczne są nieszczęścia, które cierpi sprawiedliwy, *
ale Pan go ze wszystkich wybawia.
On czuwa nad każdą jego kością *
i żadna z nich nie zostanie złamana.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
Zło sprowadza śmierć na grzesznika, *
wrogów sprawiedliwego spotka kara.
Pan odkupi dusze sług swoich, *
nie zazna kary, kto się do Niego ucieka.
Refren: Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry.
DRUGIE CZYTANIE (Ef 5, 21-32)
Miłość małżeńska naśladowaniem miłości Chrystusa i Kościoła
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan
Bracia: Bądźcie sobie wzajemnie poddani w bojaźni Chrystusowej. Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu, bo mąż jest głową żony, jak i Chrystus – Głową Kościoła: On – Zbawca Ciała. Lecz jak Kościół poddany jest Chrystusowi, tak i żony mężom – we wszystkim.
Mężowie, miłujcie żony, bo i Chrystus umiłował Kościół i wydał za niego samego siebie, aby go uświęcić, oczyściwszy obmyciem wodą, któremu towarzyszy słowo, aby samemu sobie przedstawić Kościół jako chwalebny, niemający skazy czy zmarszczki, czy czegoś podobnego, lecz aby był święty i nieskalany. Mężowie powinni miłować swoje żony, tak jak własne ciało. Kto miłuje swoją żonę, siebie samego miłuje. Przecież nigdy nikt nie odnosił się z nienawiścią do własnego ciała, lecz każdy je żywi i pielęgnuje, jak i Chrystus – Kościół, bo jesteśmy członkami Jego Ciała.
Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem. Tajemnica to wielka, a ja mówię: w odniesieniu do Chrystusa i do Kościoła.
Oto słowo Boże.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. J 6, 63c. 68c)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Słowa Twoje, Panie, są duchem i życiem.
Ty masz słowa życia wiecznego.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (J 6, 55. 60-69)
Słowa życia wiecznego
+ Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza
W synagodze w Kafarnaum, Jezus powiedział:
«Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem».
A wielu spośród Jego uczniów, którzy to usłyszeli, mówiło: «Trudna jest ta mowa. Któż jej może słuchać?».
Jezus jednak, świadom tego, że uczniowie Jego na to szemrali, rzekł do nich: «To was gorszy? A gdy ujrzycie Syna Człowieczego wstępującego tam, gdzie był przedtem? To Duch daje życie; ciało na nic się nie zda. Słowa, które Ja wam powiedziałem, są duchem i są życiem. Lecz pośród was są tacy, którzy nie wierzą».
Jezus bowiem od początku wiedział, którzy nie wierzą, i kto ma Go wydać. Rzekł więc: «Oto dlaczego wam powiedziałem: Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli nie zostało mu to dane przez Ojca». Od tego czasu wielu uczniów Jego odeszło i już z Nim nie chodziło. Rzekł więc Jezus do Dwunastu: «Czyż i wy chcecie odejść?». Odpowiedział Mu Szymon Piotr: «Panie, do kogo pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego. A my uwierzyliśmy i poznaliśmy, że Ty jesteś Świętym Bożym».
Oto słowo Pańskie.
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
WPROWADZENIE
Komunia Święta pod obiema postaciami
W liturgii Kościoła rzymskiego
Całościowe opracowanie zagadnienia Komunii św. pod obiema postaciami. Pragniesz pełniej i bardziej świadomie uczestniczyć we Mszy Świętej? Sięgnij po książkę “Komunia Święta pod obiema postaciami” – jedyne w Polsce całościowe opracowanie tego zagadnienia.
Autor książki, ks. prof. Czesław Krakowiak, podejmuje zarówno aspekt historyczny, jak i teologiczny zagadnienia udzielania Komunii św. pod obiema postaciami. Analizuje temat od starożytności chrześcijańskiej aż do Soboru Watykańskiego II i czasów współczesnych.
W książce czytelnik znajdzie odpowiedź na pytania często stawiane przez osoby wierzące. Dzięki niej dowie się, że Komunia św. przyjmowana pod obiema postaciami (Chleba i Wina) jest doskonalszym wypełnieniem polecenia Chrystusa z ostatniej wieczerzy, a także pełniejszym znakiem udziału w Eucharystii i zapowiedzią uczestnictwa w uczcie eschatologicznej.
ks. Czesław Krakowiaki
Komunia Święta pod obiema postaciami w liturgii Kościoła rzymskiego.
Edycja Świętego Pawła 2023