WPROWADZENIE
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
Życie chrześcijańskie jest ciągłym szukaniem woli Bożej i szczerym zaangażowaniem w jej wypełnianie, zarówno na poziomie osobistym, jak i we wspólnocie Kościoła. Jest to fundament chrześcijańskiego kultu. „Samo życie człowieka, człowiek wiodący prawe życie, jest prawdziwym uwielbieniem Boga” (J. Ratzinger, Duch liturgii, tłum. E. Pieciul, Kraków 2019, s. 18). Sprawowana przez nas liturgia jest czymś więcej niż religijnym spektaklem dopiero wtedy, gdy stoi za nią życie oddane Bogu. Dlatego na początku liturgii eucharystycznej potrzebujemy chwili głębszej refleksji nad naszym życiem i – zważywszy na ludzką słabość – przynajmniej skruchy, że nie zawsze w naszej postawie wobec Boga dominuje owo nastawienie na Jego wolę.
CENA WŁADZY
Odkąd nastała w Polsce demokracja, przed każdymi wyborami jesteśmy świadkami kampanii wyborczych. Różni kandydaci prezentują swoje programy i obietnice. Starają się zyskać nasze poparcie i zaufanie.
Temat władzy wyraźnie pojawia się w dzisiejszej Ewangelii. Apostołowie Jakub i Jan chcieli zasiąść na wysokim stanowisku, u boku Chrystusa. Choć nie do końca potrafimy zrozumieć ich motywacje, to jest możliwe, że szukali we władzy samorealizacji. Swoich korzyści i wywyższenia. Pan Jezus ukazuje im natomiast zupełnie inny sens tego, czego pragnęli. Władza jest po to, aby służyć innym. Osoba wyniesiona ma cały szereg zobowiązań. Ich realizacja, a także ofiarność i zaangażowanie sprawującego władzę są potrzebne, aby dokonywało się dobro. Jeśli zatem rządzący nie będzie się cieszył prestiżem, to jak będzie wprowadzał dobro?
Chrystus nie tylko jest nauczycielem takiej postawy, ale również jej najlepszym przykładem. Stąd w pierwszym czytaniu usłyszymy proroctwo Izajasza, który zapowiada Jego wielkie cierpienie. Ten, który jest Królem królów, został umęczony za nas wszystkich. Ofiarował swoje życie, byśmy mieli dostęp do nieśmiertelności. Zna więc ból ludzkiego losu, o czym usłyszymy także w drugim czytaniu, choć różni się od nas tym, że nigdy nie popełnił żadnego grzechu.
Władza Pana Jezusa objawia się już dziś, kiedy człowiek decyduje się przyjąć Go do swojego życia i podporządkować Jego słowu. Objawi się w pełni wtedy, gdy Chrystus powróci na ziemię. Jego władza nie wypływa jednak z kampanii marketingowych. Jej źródłem jest porządek bytów: on jest Bogiem, my stworzeniami, a Jego męka i śmierć są wyrazem Jego miłości do nas.
ks. Marek Piedziewicz
LITURGIA SŁOWA
KATECHEZA
WPROWADZENIE
PIERWSZE CZYTANIE (Iz 53, 10-11)
Cena zbawienia
Czytanie z Księgi proroka Izajasza
Spodobało się Panu zmiażdżyć swojego Sługę cierpieniem. Jeśli On wyda swe życie na ofiarę za grzechy, ujrzy potomstwo, dni swe przedłuży, a wola Pańska spełni się przez Niego. Po udrękach swej duszy ujrzy światło i nim się nasyci. Sprawiedliwy mój Sługa usprawiedliwi wielu, ich nieprawości On sam dźwigać będzie.
Oto słowo Boże.
PSALM (Ps 33, 4-5. 18-19. 20 i 22)
Refren: Okaż swą łaskę ufającym Tobie.
Słowo Pana jest prawe, *
a każde Jego dzieło godne zaufania.
On miłuje prawo i sprawiedliwość, *
ziemia jest pełna Jego łaski.
Refren: Okaż swą łaskę ufającym Tobie.
Oczy Pana zwrócone na bogobojnych, *
na tych, którzy czekają na Jego łaskę,
aby ocalił ich życie od śmierci *
i żywił ich w czasie głodu.
Refren: Okaż swą łaskę ufającym Tobie.
Dusza nasza oczekuje Pana, *
On jest naszą pomocą i tarczą.
Panie, niech nas ogarnie Twoja łaska *
według nadziei pokładanej w Tobie.
Refren: Okaż swą łaskę ufającym Tobie.
DRUGIE CZYTANIE (Hbr 4, 14-16)
Przybliżmy się z ufnością do Chrystusa
Czytanie z Listu do Hebrajczyków
Mając arcykapłana wielkiego, który przeszedł przez niebiosa, Jezusa, Syna Bożego, trwajmy mocno w wyznawaniu wiary. Nie takiego bowiem mamy arcykapłana, który by nie mógł współczuć naszym słabościom, lecz poddanego próbie pod każdym względem podobnie jak my – z wyjątkiem grzechu. Przybliżmy się więc z ufnością do tronu łaski, abyśmy doznali miłosierdzia i znaleźli łaskę pomocy w stosownej chwili.
Oto słowo Boże.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. Mk 10, 45)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Syn Człowieczy przyszedł, żeby służyć
i dać swoje życie jako okup za wielu.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (Mk 10, 35-45)
Przełożeństwo jest służbą
+ Słowa Ewangelii według Świętego Marka
Jakub i Jan, synowie Zebedeusza, podeszli do Jezusa i rzekli: «Nauczycielu, pragniemy, żebyś nam uczynił to, o co Cię poprosimy».
On ich zapytał: «Co chcecie, żebym wam uczynił?».
Rzekli Mu: «Daj nam, żebyśmy w Twojej chwale siedzieli jeden po prawej, drugi po lewej Twej stronie».
Jezus im odparł: «Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić, albo przyjąć chrzest, którym Ja mam być ochrzczony?».
Odpowiedzieli Mu: «Możemy».
Lecz Jezus rzekł do nich: „Kielich, który Ja mam pić, wprawdzie pić będziecie; i chrzest, który Ja mam przyjąć, wy również przyjmiecie. Nie do Mnie jednak należy dać miejsce po mojej stronie prawej lub lewej, ale dostanie się ono tym, dla których zostało przygotowane».
Gdy usłyszało to dziesięciu pozostałych, poczęli oburzać się na Jakuba i Jana. A Jezus przywołał ich do siebie i rzekł do nich:
«Wiecie, że ci, którzy uchodzą za władców narodów, uciskają je, a ich wielcy dają im odczuć swą władzę. Nie tak będzie między wami. Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim, niech będzie sługą waszym. A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem wszystkich. Bo i Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie jako okup za wielu».
Oto słowo Pańskie.
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
WPROWADZENIE
Ewangelizacja w globalnej wiosce
Chcesz wiedzieć więcej o koncepcji ewangelizacji środkami społecznego przekazu, jaką w pierwszej połowie XX wieku wypracował bł. ks. Jakub Alberione? Skorzystaj z tej książki, która jest pierwszą publikacją o charakterze naukowym powstałą w obrębie massmediologii teologicznej, a dotyczącą ks. Alberionego.
Książka przypomina, że we współczesnych czasach środki społecznego przekazu są istotnym wyzwaniem dla współczesnego Kościoła, a także narzędziem, którym należy się posługiwać. Ukazuje teologiczną refleksję nad miejscem i rolą mediów masowych w życiu wspólnoty chrześcijańskiej.
Dodatkowy atut publikacji to jej niewielki format – książka w broszurowej oprawie o wymiarach 14, 5 x 20,5 cm bez trudu zmieści się do plecaka lub torebki, byś mógł ją czytać w każdej wolnej chwili.
Mariusz Krawiec SSP
Ewangelizacja w globalnej wiosce.
Bł. Jakub Alberione i apostolstwo środków społecznego przekazu.
Edycja Świętego Pawła 2015