UROCZYSTOŚĆ NAJŚWIĘTSZEGO CIAŁA I KRWI CHRYSTUSA (Boże Ciało) – rok C

WPROWADZENIE
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA


Wielką rolę w naszej kulturze odgrywa dzisiejsza uroczystość, tradycyjnie zwana Bożym Ciałem. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa to niezwykły czas, kiedy wychodząc od słowa Boga, dochodzi się do spotkania z Nim w Eucharystii, a później, aby ogłosić całemu światu, że On jest Panem, niesie się Go tam, gdzie toczy się nasza codzienność. Wejdźmy z wiarą w świat słowa Bożego dzisiejszych czytań, a one poprowadzą nas wprost na spotkanie z Jezusem, który przychodzi do nas i zaprasza nas na ucztę, na której On sam będzie nas sobą karmił.

CHRYSTUS W SWOIM CIELE
NAS NAWIEDZA

Dzis czcimy Najswietszy Sakrament – Ciało i Krew Chrystusa obecne pod postaciami chleba i wina.

Obrzędy dnia przewidują po uroczystej Mszy świętej procesję do czterech ołtarzy. Zwykle odbywa się ona najważniejszymi ulicami miejscowości, w której jest kościół parafialny. Chrystus przechodzi między nami. Mija i błogosławi nasze domy, mieszkania i to, co służy miejscowej społeczności.
W tym roku w Ewangelii według św. Łukasza czytamy o rozmnożeniu chleba. Pan Jezus zaspokaja głód ciała tych, którzy pozostawili swoje zwyczajne zajęcia, by iść za Nim i słuchać Jego słów. Karmić się Bożą mądrością. Rozmnożony chleb zapowiada Chleb życia – Eucharystię. Jak tamym wszyscy nasycili głód ciała, tak teraz Eucharystia daje nam siły, by pielgrzymować do domu Ojca. Od tego, czy właściwie wykorzystamy dany nam teraz na ziemi czas życia doczesnego, zależy nasze życie wieczne.
Święty Paweł mówi o ustanowieniu Eucharystii. Na słowa wtedy Chrystusa – dziś reprezentującego Go kapłana – chleb staje się Ciałem za nas wydanym, a wino Krwią Nowego Przymierza. Mistrz polecił, by tę Jego czynność powtarzać na Jego uobecniającą pamiątkę, aż powróci w swej chwale.
Nową ofiarę chleba i wina zapowiadało spotkanie Abrahama z Melchizedekiem. Tajemniczy król Szalemu, przyszłej Jerozolimy, i kapłan Boga Najwyższego, wyniósł chleb i wino Abrahamowi wracającemu po zwycięstwie nad mezopotamskimi królami. Błogosławił patriarchę, który dał mu dziesięcinę ze zdobytych, odzyskanych rzeczy. Kapłaństwo Mesjasza na wzór Melchizedeka zapowiada Psalm 110 wykorzystany jako psalm responsoryjny, a rozwija tę myśl siódmy rozdział listu do Hebrajczyków (Hbr 7, 1-10).

o. Tomasz Dabek, benedyktyn


LITURGIA SŁOWA
KATECHEZA
WPROWADZENIE


PIERWSZE CZYTANIE (Rdz 14, 18-20)
Ofiara Melchizedeka

Czytanie z Księgi Rodzaju

Melchizedek, król Szalemu, wyniósł chleb i wino; a ponieważ był on kapłanem Boga Najwyższego, błogosławił Abrama, mówiąc: «Niech będzie błogosławiony Abram przez Boga Najwyższego, Stwórcę nieba i ziemi! Niech będzie błogosławiony Bóg Najwyższy, który w twe ręce wydał twoich wrogów!». Abram dał mu dziesiątą część ze wszystkiego.

Oto słowo Boże.

KOMENTARZ
O Melchizedeku nie wiemy wiele prócz tego, co opowiada powyższy tekst. Pełna symboliki opowieść o spotkaniu króla i Abrama pozwala nam zbudować sobie jego obraz. Dostrzegamy w nim człowieka z sercem otwartym na Boga, który potrafi wśród zawiłości codziennych spraw odnaleźć właściwy kierunek. Posiada umiejętność widzenia w ludziach obecności Boga. Melchizedek odkrył w Abramie kogoś, kto zaufał Bogu, a to pozwoliło mu odnieść zwycięstwo i zaskarbić błogosławieństwo. Melchizedek uczy nas zatem właściwego patrzenia i poszukiwania Boga w świecie toczących się wokół nas spraw. Jest w tej opowieści jeszcze jeden ważny szczegół – dary, które przynosi król: chleb i wino. One są zapowiedzią Eucharystii, a więc najcenniejszego daru, który przygotował nam Bóg. Melchizedek odkrył w Abramie wybranego przez Boga i podarował mu chleb i wino. Bóg widzi w nas swoje dzieci i ofiarowuje nam Eucharystię – jako pokarm na drogę życia.

PSALM (Ps 110, 1b-2. 3-4)

Refren: Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek.

Rzekł Pan do Pana mego: „Siądź po mojej prawicy, *
aż uczynię Twych wrogów podnóżkiem stóp Twoich”.
Pan rozciągnie moc Twego berła z Syjonu: *
«Panuj wśród swych nieprzyjaciół!

Refren: Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek.

Przy Tobie panowanie w dniu Twojego triumfu,
w blasku świętości, *
z łona jutrzenki zrodziłem Cię jak rosę».
Pan przysiągł i tego nie odwoła: *
«Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka».

Refren: Jesteś kapłanem, tak jak Melchizedek.

KOMENTARZ
Psalm pomaga nam głębiej zrozumieć pierwsze czytanie albo podjąć nad nim refleksję. Przede wszystkim psalm odsyła nas do osoby Chrystusa, którego w Starym Testamencie zapowiada Melchizedek, oraz do Eucharystii, która posiada swój symbol w darach króla Szalemu. Odkrywamy też w tekście wzór postawy człowieka, naśladowcy Chrystusa, który potrafi dostrzegać wolę Bożą w tym, co go otacza.

DRUGIE CZYTANIE (1 Kor 11, 23-26)
Ilekroć spożywacie ten chleb i pijecie kielich, śmierć Pana głosicie

Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian

Bracia:
Ja otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, której został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy, połamał i rzekł: «To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę!». Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: «Kielich ten jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę!».
Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb i pijecie kielich, śmierć Pana głosicie, aż przyjdzie.

Oto słowo Boże.

KOMENTARZ
Święty Paweł, przywołując wydarzenia z Wieczernika, przypomina nam o tym, co stanowi pewien trzon jego nauczania, że Jezus jest obecny. Misterium Jezusa dokonuje się stale, trwa, jeśli tylko przywołujemy Go i naśladujemy. Najdoskonalszym sposobem Jego obecności jest przeżywane na nowo misterium paschalne, czyli Eucharystia, która nie tylko jest ucztą, ale co więcej, jest wejściem w śmierć Pana i źródłem, z którego czerpiąc, możemy z Nim zmartwychwstać.

ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (J 6, 51ab)

Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.

Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.
Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki.

Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.

EWANGELIA (Łk 9, 11b-17)
Rozmnożenie chleba

+ Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Jezus mówił tłumom o królestwie Bożym, a tych, którzy leczenia potrzebowali, uzdrawiał. Dzień począł się chylić ku wieczorowi. Wtedy przystąpiło do Niego Dwunastu, mówiąc: «Odpraw tłum; niech idą do okolicznych wsi i zagród, gdzie mogliby się zatrzymać i znaleźć żywność, bo jesteśmy tu na pustkowiu». Lecz On rzekł do nich: «Wy dajcie im jeść!». Oni zaś powiedzieli: «Mamy tylko pięć chlebów i dwie ryby; chyba, że pójdziemy i zakupimy żywności dla wszystkich tych ludzi». Było bowiem mężczyzn około pięciu tysięcy.
Wtedy rzekł do swych uczniów: «Każcie im rozsiąść się gromadami, mniej więcej po pięćdziesięciu ». Uczynili tak i porozsadzali wszystkich.
A On wziął te pięć chlebów i dwie ryby, spojrzał w niebo i odmówiwszy nad nimi błogosławieństwo, połamał i dawał uczniom, by podawali tłumowi. Jedli i nasycili się wszyscy, a zebrano jeszcze z tego, co im zostało, dwanaście koszów ułomków.

Oto słowo Pańskie.

KOMENTARZ
Wielu ludzi podążających za Chrystusem, Jego uczniowie, a w centrum On sam. Wiele cudownych wydarzeń, uzdrowień, odzyskanych nadziei – które z nich są najważniejszym elementem tej Ewangelii? Czy to, że za Jezusem szedł tłum? Być może to, że uzdrowił wielu? A może to, że nakarmił tłum? Trudno jest wybrać, ale może warto skupić się nie na tym, co spektakularne, ale na tym, co dokonało się po cichu, a co było sposobem cudu rozmnożenie i nakarmienia tłumu. Zwróćmy uwagę na to, że Jezus nie rezygnuje z niesienia pomocy. Choć udzielił wielu łask, pomógł tak wielu osobom, to kiedy apostołowie zasugerowali, żeby odprawić tłum, On się nie zgodził. Jest przecież Bogiem z nami, Tym, który przychodzi zbawiać. Polecił więc uczniom nakarmić tłum, ale oni nie mieli czym, mieli niewiele. Jezusowi wystarczyło jednak to niewiele, co posiadali. Z tej odrobiny chleba uczynił pokarm dla tysięcy i każdego nakarmił. Czego nas uczy ten przykład? Po ludzku, że mamy niewiele, ale kiedy to, co mamy, mimo że to małe i słabe, oddamy Jezusowi, okaże się, że to wystarczy. Eucharystia karmi nas odrobiną chleba, która staje się pokarmem nadającym moc słabym, kiedy oddajemy ją Bogu. 


KLIKNIJ TUTAJ I PRZECZYTAJ PROFESJONALNIE PRZYGOTOWANE DLA CIEBIE KOMENTARZE DO CODZIENNEJ LITURGII SŁOWA NA EDYCJA.PL
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
WPROWADZENIE