
WPROWADZENIE
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
Miłosierdzie Boga może nas ciągle wprowadzać w zdumienie. Przewyższa nasze wyobrażenie o tym, co znaczy być dobrym i miłosiernym. Kiedy Bóg widzi, że Jego dzieci są zniewolone grzechem, śpieszy im z pomocą, cierpliwie oczekując i wskazując im drogę nawrócenia. Karmi i poi je na tej drodze, by mogły szczęśliwie
dojść do celu.
WOLNOŚĆ I ŻYCIE
Wielki Post jest droga, która prowadzi do odkrycia naszych korzeni i do dotkniecia tego, co najwazniejsze dla ucznia Chrystusa. Celem tych czterdziestu dni nawrócenia i pokuty jest to, abysmy w czasie Wigilii Paschalnej odnowili przyrzeczenia chrzcielne, swiadomie i osobiscie, z zapalonymi swiecami w rekach. Kazda niedziela Wielkiego Postu przez słowo Boze prowadzi i przygotowuje nas do tego momentu i wydarzenia.
Bóg, „który Jest” – Jahwe, objawia się Mojżeszowi na pustyni. To Bóg naszych ojców, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba (por. Wj 3, 15). On prowadzi naród wybrany przez czterdzieści lat, dając mu to, czego najbardziej potrzebuje, oraz doprowadzając go do prawdziwej wolności i życia w Ziemi Obiecanej.
Święty Paweł powie nam, że to, co zostało opisane w Starym Testamencie, nie jest jedynie częścią historii starożytnego Izraela. To wszystko wydarzyło się dla nas i ze względu na nas, abyśmy także i my otrzymali prawdziwą wolność i prawdziwe życie w wieczności (por. 1 Kor 10, 11).
Dzięki tajemnicy Paschy Chrystusa, czyli Jego przejścia ze śmierci do zmartwychwstania, do celebracji których właśnie się przygotowujemy, wolność i życie stały się dostępne dla każdego, kto uwierzy, nawróci się i przyjmie chrzest. Niech tegoroczny Wielki Post doprowadzi nas do prawdziwego odnowienia mocy sakramentu chrztu oraz do doświadczenia piękna życia w prawdziwej wolności.
ks. Tomasz Bac
LITURGIA SŁOWA
KATECHEZA
WPROWADZENIE
PIERWSZE CZYTANIE (Wj 3, 1-8a. 13-15)
Powołanie Mojżesza
Czytanie z Księgi Wyjścia
Gdy Mojżesz pasł owce swego teścia imieniem Jetro, kapłana Madianitów, zaprowadził owce w głąb pustyni i doszedł do Góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego.
Wtedy Mojżesz powiedział do siebie: «Podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku. Dlaczego krzew się nie spala?». Gdy zaś Pan ujrzał, że podchodzi, by się przyjrzeć, zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: «Mojżeszu, Mojżeszu!».
On zaś odpowiedział: «Oto jestem».
Rzekł mu Bóg: «Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą». Powiedział jeszcze Pan: «Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba».
Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga.
Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z rąk Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód».
Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam powiedzieć?». Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «Jestem, który jestem». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: Jestem posłał mnie do was».
Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: Pan, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia».
Oto słowo Boże.
PSALM (Ps 103, 1b-4. 6-8. 11)
Refren: Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia.
Błogosław, duszo moja, Pana *
i wszystko, co jest we mnie, święte imię Jego.
Błogosław, duszo moja, Pana *
i nie zapominaj o wszystkich Jego dobrodziejstwach.
Refren: Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia.
On odpuszcza wszystkie twoje winy *
i leczy wszystkie choroby,
On twoje życie ratuje od zguby, *
obdarza cię łaską i zmiłowaniem.
Refren: Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia.
Dzieła Pana są sprawiedliwe, *
wszystkich uciśnionych ma w swojej opiece.
Drogi swoje objawił Mojżeszowi, *
swoje dzieła synom Izraela.
Refren: Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia.
Miłosierny jest Pan i łaskawy, *
nieskory do gniewu i bardzo cierpliwy.
Bo jak wysoko niebo wznosi się nad ziemią, *
tak wielka jest łaska Pana dla Jego czcicieli.
Refren: Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia.
DRUGIE CZYTANIE (1 Kor 10, 1-6. 10-12)
Życie Izraela na pustyni jest zapowiedzią rzeczy przyszłych
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Nie chciałbym, bracia, byście nie wiedzieli, że nasi ojcowie wszyscy co prawda zostawali pod obłokiem, wszyscy przeszli przez morze i wszyscy byli ochrzczeni w imię Mojżesza, w obłoku i w morzu; wszyscy też spożywali ten sam pokarm duchowy i pili ten sam duchowy napój. Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a skałą był Chrystus. Lecz w większości z nich nie upodobał sobie Bóg; polegli bowiem na pustyni. Stało się zaś to wszystko, by mogło posłużyć za przykład dla nas, abyśmy nie byli skłonni do złego, tak jak oni zła pragnęli. Nie szemrajcie, jak niektórzy z nich szemrali – i zostali wytraceni przez dokonującego zagłady.
A wszystko to przydarzyło się im jako zapowiedź rzeczy przyszłych, spisane zaś zostało ku pouczeniu nas, których dosięga kres czasów. Niech przeto ten, komu się zdaje, że stoi, baczy, aby nie upadł.
Oto słowo Boże.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. Mt 4, 17)
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
Pan mówi: Nawracajcie się,
bliskie jest królestwo niebieskie..
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
EWANGELIA (Łk 13, 1-9)
Jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie
+ Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
W tym czasie przyszli jacyś ludzie i donieśli Jezusowi o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z krwią ich ofiar.
Jezus im odpowiedział: «Czyż myślicie, że ci Galilejczycy byli większymi grzesznikami niż inni mieszkańcy Galilei, iż to ucierpieli? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie. Albo myślicie, że owych osiemnastu, na których zwaliła się wieża w Siloam i zabiła ich, było większymi winowajcami niż inni mieszkańcy Jeruzalem? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy tak samo zginiecie».
I opowiedział im następującą przypowieść: «Pewien człowiek miał zasadzony w swojej winnicy figowiec; przyszedł i szukał na nim owoców, ale nie znalazł. Rzekł więc do ogrodnika: „Oto już trzy lata, odkąd przychodzę i szukam owocu na tym figowcu, a nie znajduję. Wytnij go, po co jeszcze ziemię wyjaławia?”. Lecz on mu odpowiedział: „Panie, jeszcze na ten rok go pozostaw, aż okopię go i obłożę nawozem; i może wyda owoc. A jeśli nie, w przyszłości możesz go wyciąć”».
Oto słowo Pańskie.
KATECHEZA
LITURGIA SŁOWA
WPROWADZENIE
Biblia w liturgii Mszy Świętej
Wielki Post
Kolejny tom “Biblii w liturgii Mszy Świętej” to część serii “W Drodze do Emaus”, która nawiązuje do biblijnych wydarzeń, podczas których Jezus wyjaśniał uczniom Pisma i w ten sposób przygotowywał ich do łamania chleba.
Drugi tom z serii to teksty będące pomocą w zrozumieniu czytań na Wielki Post, podkreślające podwójny charakter tego okresu – wspomnienie chrztu, które jest równocześnie przygotowaniem do jego odnowienia, a także przygotowanie do głębokiego, dobrego przeżycia świąt Wielkiej Nocy.
Seria “W Drodze do Emaus” to doskonała pomoc dla wszystkich, którzy chcą rozumieć Słowo Boże i odnieść je do swojego życia. Świetnie sprawdzi się dla kapłanów, lektorów i wszystkich wiernych świeckich.
Uzupełnieniem objaśnień do czytań są teksty biblijne pochodzące z najnowszego tłumaczenia Pisma Świętego, tzw. Biblii Paulistów.
Biblia w liturgii Mszy Świętej. Wielki Post
Edycja Świętego Pawła 2017